Logg på din Motei-konto

Agnar Hagen Sko feirer 100 år

Skobutikken Agnar Hagen feirer 100 år denne høsten, og har gjennom mange generasjoner solgt sko over disken i Bogstadveien til kjente og kjære. Daglig leder Charlie Hagen sier at det viktigste for dem er fornøyde kunder, og ser gjerne at vi tør å satse litt mer på farger når vi kjøper sko.

Hvordan startet det hele med skobutikken Agnar Hagen?

Det startet med at min tippoldemor, Valborg Hagen, jobbet med å samle inn husleie i bygårder rundt omkring i Oslo. Etter hvert begynte hun å ta med seg sko som hun solgte videre på kollektrunden sin, noe som skulle vise seg å bli veldig populært.

På denne tiden tror jeg ikke kvinner fikk åpne butikker, så hun måtte vente til oldefar kom hjem fra sin utenlandsreise, hvorpå de startet E.Hagen i 1916. Vi har papirer som kan tyde på at de allerede var i gang med planleggingen fra 1913, men det er likevel i år at vi feirer offisielt 100 års jubileum.

Agnar Hagen Sko 100 år

Butikken har alltid vært på samme sted, men vi startet først opp i en mindre trebrakke.  Agnar Hagen var drevet av mine oldeforeldre, før mine foreldre tok over ansvaret. Nå driver vi skobutikken sammen, og jeg jobber som daglig leder. Jeg startet som lørdagshjelp i familiebedriften i tidlig alder, og har jobbet med drift av butikken siden 2009.

Når jeg sier ”drift av butikk” kan dette være så mangt, men noe av det viktigste er å være ute på gulvet for å bli kjent med kundene, og høre deres ønsker. En sesong kan det for eksempel være at mange spør etter en beige modell av en sko vi kun fører i  fargen grå, og da er vi så heldige å samarbeide med leverandører som kan spesiallage våre neste bestillinger. Det hadde vært annerledes om vi var en kjedebutikk, hvor man som selger har lite å si på varepakken. Dette er noe vi har prøvd tidligere, men er nå stolte av å ha vært helt selvstendige siden 90-tallet.

Agnar Hagen Sko

Agnar Hagen Sko

Agnar Hagen Sko

Agnar Hagen Sko

Hvilke verdier vil du si ligger til grunn for Agnar Hagen?

Når det kommer til verdier er det viktig for oss å fremstå som oppriktige og genuine. Vi ønsker at kunden skal ta seg tid til å prøve skoene våre, slik at de blir fornøyde med både størrelse og design. Viktigst for oss er glade kunder, og det er ekstra gøy å se dem som kommer tilbake med familie eller venner.

Agnar Hagen ønsker å fokusere på et sortiment som møter kundene sine mange behov. Du kan si at vi har det meste som ikke kan kjøpes på sportsbutikker, hvor motebiten ligger på toppen.

Det er gøy å følge med på trender: vi har for eksempel hatt Birkenstocks og Superga i over 20 år. Dette har vi sett på som basevarer, men nå i det siste er disse merkene blitt etterspurte trendsko. Jeg husker moren min pleide å si at Birkenstocks var de beste skoene for foten, så vi er fornøyde med å få dem på beina til kundene våre.

De fleste merkene vi fører har vi handlet med i lange stunder, noen helt siden 80-tallet, og vi har en god tråd med alle leverandører.


Hvem er den typiske Agnar Hagen kunden?

Hos oss finner du alle type mennesker og kunder. Vi prøver å nå alt fra svært unge til eldre, og det jeg først og fremst ser etter når jeg gjør innkjøp er et sortiment som treffer alle aldersgrupper og personligheter.

Vi har en del faste kunder, kjente feriekunder og kunder som bor i utlandet som vi sender sko til. Vi holder jo til i Bogstadveien, så det er en mengde forskjellige mennesker som passerer butikken vår hver dag.

Vi prøver å satse litt på å ikke bare kjøpe inn safe farger som brun, sort og beige. Det er gøy å kunne vise farger, og man må tørre å ta inn et litt mer variert utvalg. Ofte kan dette også være til inspirasjon for mange. Flere kunder ender kanskje opp med å kjøpe den sorte modellen, fordi de synes den gule var fin, men ikke helt turte å handle denne i første omgang.


Hvordan forholder butikken seg til skotrender, og hvilke trender vil du si er populære for øyeblikket?

Når det kommer til trender blir vi påvirket av de merkene vi kjøper fra, utenlandske messer, magasiner og hverdagen vår. Det er ofte at vi allerede vet hva vi ser etter når vi er på innkjøp, men kan også ende opp med noe helt nytt dersom vi ser en spennende tendens vi tror kommer til å treffe fremover.

I år tror jeg at hvite såler vil fortsetter over høsten, og vi ser mye til herreinspirerte mokasiner til dame. Hiking boots er blitt populært, det vil si kraftige sko i fine materialer med et litt røffere design som passer ganske godt til den norske høsten.

Jeg har også sett mye støvletter til godt opp over knærne. Rundt omkring i Europa ser vi trenden med skjørt og støvletter/boots året rundt, mens her i Norge klarer vi ikke nesten ikke vente med å komme oss inn i sandaler og ballerinasko. I land som Italia og Frankrike kan man lett finne på å kjøpe beige støvletter selv om det ikke er vinter.


Hvor ser du Agnar Hagen om 50 år?

Om 50 år håper jeg vi fortsatt lever videre. Det hadde vært fint å bli en faghandel: med fokus på hjelp og konsultasjon i skofaget. Når det kommer til nett er dette noe vi er i dialog om, men samtidig vil man ikke kunne få samme handleopplevelse på web som i butikk. Det viktigste er som tidligere nevnt at vi har fornøyde kunder.

Agnar Hagen Sko BarnAgnar Hagen Sko Barn

Agnar Hagen er også kjent for sin store barneavdeling, som kan vise til et mangfoldig utvalg av både fritids- og motesko til barn. Hvordan er det å kjøpe inn og selge barnesko kontra sko til voksne? Hva er viktig å tenke på når man selger til unge?

Det at vi har endt opp med en stor barneavdeling og et bredt utvalg har vel egentlig bare blitt til med tiden. Vi handler det meste på innkjøpsmesser sammen med de som driver avdelingen, slik at vi får ta med oss kunnskap fra gulvet og kundene.

Hos oss er det veldig lite selvbetjening, og vi er påpasselige med å måle føttene til barna så riktig som mulig. Siste valg tas selvfølgelig av barna og foreldrene, men vi prøver å veilede på best mulig måte dersom en kul sko ikke egentlig helt passer foten.

Ikke alle barn har lyst på blinke-sko, men vil heller ha pensko, og det er viktig at vi har modeller til alle anledninger. Dersom vi handler fra utenlandske merker, italienske for eksempel, har de en helt annen barnemote. I Norge må skoene helst tåle vann og barnehager, men jeg skulle personlig ønske at flere barn brukte pensko utenom høytider og feiringer, siden de ikke har dem så lenge.

En annen ting som er viktig å huske på når man kjøper barnesko er at de skal være av ordentlig kvalitet. Små føtter er skjøre og fortsatt under utvikling, og vi ser mye skader på barneføtter grunnet feil skotøy. Vi prøver for eksempel å ha flere type blinke-sko som passer til forskjellige føtter.


Hvordan er det med barnetrender: hva er populært for øyeblikket?

Populære merker til barn er Toms og Converse, men under innkjøpsperioden  ser vi mer etter bruksområder fremfor motemerker.

En trend som er blitt populær er økosko til de unge, hvor flere merker selger skomodeller der farlige kjemikalier er utelatt under garvingsprosessen.

Moten innenfor barnesko beveger seg stadig mer mot voksenmoten. Vi kjøper flere modeller i nøytrale farger, mens det i gamle dager gikk mest i grønn, gul, blå og rød til barn. En fellesnevner blir vel at vi ser mer basefarger og fokuserer på det gyldene snitt. Det er viktig for folk at designet er pent og behagelig for øyet, samtidig som det er funksjonelt.


  • Relaterte profiler