Logg på din Motei-konto

Ærlig, varig og bærekraftig

- Tiden for massekonsum er snart forbi. Vi trenger klær av høy kvalitet, laget av bærekraftige materialer som varer lenge. Jeg tror på bærekraft på alle nivåer. Jeg vil lage ekte og ærlige kvinners klær, bygget på mine verdier og kjærlighet for godt håndverk, sier Tine Mollatt, kvinnen bak ett av Norges mest internasjonale motemerker, byTiMo.


FAKTA:

Navn: Tine Mollatt
Bosted: Oslo
Yrke: Designer
Aktuell som: Skaper av ByTiMo, ett av Norges mest internasjonale motemerker.



Tine Mollatt har bygd by Ti-Mo stein for stein fra en beskjeden start hjemmefra i 2004 til å bli en solid bedrift –med 120 kunder i Norge, og eksport til nærmere 1000 butikker i 22 land. Hun har vokst opp i et miljø preget av kunst og kultur. Fire år gammel var hun i ballettstudio. Ti år sto hun på teaterscenen, og da hun var 17 sydde hun kostymer for Operaen,

Tine ble tidlig svært interessert i og opptatt av klær og tekstiler, stoffer og mønstre, og skredderyrket ble et naturlig valg. Senere tok hun økonomiutdannelse og skaffet seg et solid grunnlag for en videre yrkeskarriere i motebransjen.

Etter mange år med klær og mote, som innkjøper, markedsfører og produktutvikler for blant andre Diesel, Varner og JC, følte hun seg ferdig med motebransjen og arbeidet med interiør. Men følte at ting gikk for sakte. Hun tegnet og laget skisser og gikk svanger med ideer til et eget merke et års tid før hun etablerte byTiMo i 2004.

Forut lå det en plan for hvordan hun skulle gå fram for å kunne leve av det. Ideen var å lage fashion basic til frittstående butikker. Hun startet i all beskjedenhet hjemme. Og traff bra. ByTiMo slo an, og snøballen begynte å rulle – kjempefort.


Jeg vil lage ekte og ærlige kvinners klær, bygget på mine verdier og kjærlighet for godt håndtverk.


Ingen skal utnyttes

Hun har alltid holdt fast på sine grunnverdier. - Ingen skal utnyttes; verken mennesker, dyrene som gir oss materialer eller moder Jord.

- Det var og er viktig for meg å kunne jobbe på en ansvarlig, bærekraftig måte med produksjonspartnere som kan dokumentere gode arbeids- og miljøforhold, samtidig som det skal brukes gode kvaliteter som varer lenge. 

Fra første stund var jeg klar på at byTiMo ikke skulle preges av noen form for grådighetskultur. Ingen investorer, drømmen om sitt eget merke kan hun øse av egen erfaring:

- Det er ikke nok å ha gode ideer og kreativitet. Man skal bevege seg ut i en svært tøff verden hvor man møter himmel og helvete hver dag. Da er man avhengig av så mye annet enn kreativiteten og ideene. Derfor er det viktig å skaffe seg kommersiell erfaring. Man må jobbe med mange ting på en gang: skape, drive business, styre produksjonen, etablere et godt logistikksystem, markedsføre og selge. Jeg hadde lang og allsidig erfaring og masse- vis av gode kontakter, men gjorde likevel masse feil i starten - og det gjør jeg ennå! Jeg ville så gjerne bare jobbe med å skape, men mye av tiden gikk med til andre ting.

I dag er situasjonen annerledes. Hun har et team rundt seg som styrer det meste og datteren Elisa tar seg av administrasjon og markedsføring slik at Tine får frigjort tiden til det hun aller helst vil – å skape. Hun jobber fortsatt svært mye, men slår fast: - Det er livet mitt, og jeg er fornøyd med det!

Pia Tjelta og Tine Mollatt (www.piatjeltabytimo.com)

Reiser og vintage

Hun reiser mye for å hente inspirasjon. Enten på jakt etter vintageskatter på markeder eller for å besøke operahus og gallerier. Gjerne i Tokyo og New York.

- Jeg trives svært god i New York. Og Tokyo, som er spennende og full av kontraster mellom det yrende livet i den internasjonale smeltedigelen og Østens stillhet.

- Jeg er svært interessert i gamle ting. Derfor er det alltid mye vintageinspirasjon i kolleksjonene mine. I tillegg til inntrykk av miljø og kultur fra forskjellige steder. Sammen med designteamet mitt bor vi på de stedene hvor vi ønsker å hente inspirasjon fra i en periode i skaperprosessen.

Da årets høst/vinterkolleksjon ble utviklet bodde hun sammen med teamet i en gammel mølle på den franske landsbygda, i nærheten av Paris.

Skaperprosessen og en stadig ut- vikling av merket er hennes lidenskap. Målet er alltid det samme, å skape det perfekte plagg i samspill med teamet. En framtidsdrøm er å kunne jobbe både globalt og nasjonalt parallelt, med lokal produksjon for å unngå å transportere varer over hele verden.


Med kunnskap og lidenskap

Selv beskriver hun merket i presentasjonen slik i en lookbook til høstens kolleksjon:

«Merket presenterer feminine, sofistikerte og vintage-inspirerte klær. Farger og prints er unike, laget inhouse. Alle plagg er laget med fokus på detaljer og skredderhåndverk.

ByTiMo skaper høykvalitets, varige moteklær. Med kunnskap og lidenskap for håndverket for å sikre en unik og ærlig stil.»


Alt henger sammen

Hun er sterkt opptatt av å bidra til å skape forståelse for at alle ting henger sammen. Ikke bare i skaperprosessen, men i alle aspekter av livet.

- Verden blir mindre og mindre for hver dag. Vi blir mer globalisert og av- hengige av hverandre. Alt fra politikk, til økonomi og kultur blir stadig mer universelt. Vi er alle koblet til hverandre på flere måter enn vi kan forestille oss.


Gledesprosjekt

Hun gleder seg stort over det gode samarbeidet hun har hatt med Pia Tjelta de siste årene, og den strålende motta- kelsen kolleksjonene har fått.

- Jeg trodde ikke jeg skulle samarbeide med noen på denne måten. Men da jeg møtte Pia fant vi straks ut at vi hadde felles. Det er bare smalt. Pia er svært engasjert og er ofte innom. Hun har blitt en del av oss Derfor har dette samarbei- det blitt en lidenskap og et gledes- prosjekt for begge parter.


Samarbeid med Paltrow

Samarbeidet med Tjelta bidro også til at byTiMo nå har innledet et samarbeid med den amerikanske skuespilleren Gwyneth Paltrow. Hun driver nettstedet Goop, hvor hun deler tips om mote, kosthold og trening. Hun la ut et bilde av seg selv med en kjole fra Tjeltas og byTiMos kolleksjon i fjor høst. Det førte til et tettere samarbeid, og Goop har nå bestilt kjoler spesialtilpasset dem.

Noe som passer svært godt for Mollatt. USA er et viktig, krevende marked og satsingsområde, og samarbeidet med en stjerne som Paltrow vil gi god drahjelp.


Det er ikke nok å ha gode ideer. Man skal bevege seg ut i en svært tøff verden hvor man møter himmel og helvete hver dag.


Gledelig utvikling

Hun gleder seg også over at norske innkjøpere har fått øyene opp for norsk design. Selv har byTiMo rundt 120 norske kunder.

- Det er ikke noe mål å få flere kunder i Norge. Vi er godt dekket. Det viktigste for oss er å jobbe tett og ha et godt forhold med de vi samarbeider med i dag. . Og det er hyggelig at se at vi har kunder som har vært med oss helt fra starten.


Må tas på alvor

- Hvordan ser du på fremtidsmulighetene for norsk motedesign?

- Det har skjedd mye gledelig i den norske motebransjen de siste årene, og det er mange dyktige designere. Spesielt hyggelig er det at norske butikker i større grad enn før ønsker å ta inn norske merker. Men vi må fortsette å jobbe videre, dele kunnskap og vise hva vi kan. Vi ligger et godt stykke bak Sverige og Danmark fordi bransjen ikke er blitt tatt på alvor på samme måte som i våre naboland. De som ikke jobber med olje eller i primærnæringene har falt utenom. De som har lyktes, tross dette, kunne kommet mye lenger hvis bransjen hadde blitt tatt på alvor av myndighetene.

  • Relaterte profiler

Rapporter feil

Gi oss informasjon om feil på «Tekstilforum»



Trenger du hjelp? Ta kontakt


← Tilbake til «Tekstilforum»