Logg på din Motei-konto

Slik får du suksess i sosiale medier

Å være en aktiv del av sosiale medier er helt essensielt for butikker i motebransjen i dag. Her får du oppskriften på sosiale medier-suksess av Karoline Solberg i Bogart.

Sosiale medier har blitt en av de viktigste kanalene for både eksponering og markedsføring for moteindustrien. Sosiale medier gir butikkene en unik mulighet til å eksponere seg selv for sin målgruppe, og representerer også en helt ny kanal for interaksjon med kundene.

Bak en vellykket strategi for sosiale medier ligger det imidlertid store mengder strukturert og hardt arbeid. Heldigvis finnes det folk som har lyktes i sosiale medier som også er villig til å dele av sin kunnskap. En av dem er Karoline Solberg i multibrand- butikken Bogart i Tønsberg.

- Moteindustrien har forandret seg mye på bare noen få år. Vi opplever at det å ha den riktige varemiksen ikke holder, og fokuserer mer på å være et opplevelses- senter. For oss fungerer det å være personlige, by på oss selv og vår livsstil. Vi er kjent som The Bogart Family, sier Solberg.

Slik får du suksess i sosiale medierOppdatér ofte

Hun har jobbet i Bogart i fem år - det siste året på fulltid som ansvarlig for konseptets sosiale medier. Solberg mener det er viktig å være aktive og synlige for alle aktører i motebransjen - hele tiden.

- Det er her sosiale medier kommer inn. Hvorfor satt jeg og leste VG hvert femte minutt på videregående? Jo, det var fordi det alltid var oppdatert, sier hun.

Solberg forteller at Bogart i snitt legger ut fem til seks bilder på Instagram - hver dag.

- Det er å vise denne tilstedeværelsen vi har erfart at vi lykkes mest med over lengre tid.


Jobb strukturert

For å oppnå suksess på sosiale medier, er Solberg klar på at du må belage deg på å bruke tid og krefter før det etter hvert begynner å lønne seg.

- Du må ha noen grunnleggende verdier som du har bestemt deg for at du skal stå for. Med dette mener jeg hvilken type livsstil du skal servere til kunden. Deretter må du være veldig tålmodig. Jeg har holdt på med dette i mange år nå, og det er først etter en tid at du ser suksess.

Hun legger ikke skjul på at de sosiale mediene er blitt en livsstil for henne.

- Det første jeg gjør når jeg våkner om morgenen, er å legge ut et Instagram-bilde, og det siste jeg gjør før jeg legger meg, er å svare på kommentarer og henvendelser Vi holder nær kontakt med kundene våre på denne måten. Man har aldri helt fri, men det er blitt en livsstil, og derfor gjør det meg ingenting. Familien min og venninnene mine er vant til å høre «jeg må bare svare en kunde».


Planlegg i forveien

Selv om Karoline Solberg er opptatt av å være på plass i øyeblikket, råder hun også butikker til å tenke et stykke i forveien.

- Livet på sosiale medier beveger seg raskt. Man skal gjerne legge ut det som er aktuelt der og da, i tillegg til å samle opp materiale man kan planlegge å bruke litt frem i tid.

Hos Bogart forsøker hun å produsere opp materiale slik at hun ligger rundt en uke i forveien.

- I hverdagen henter jeg inspirasjon fra mennesker som går forbi meg på vei til jobb, eventer jeg er på og favorittblogger. Deretter bruker jeg en hel dag hvor jeg prøver å gjenskape øyeblikk eller bilder jeg har sett et sted. Jeg samler opp omkring femti bilder som jeg har liggende klart på mobilen. Da er de lett tilgjengelige og klare til å pøses ut. Dette er for meg å jobbe smart.

Solberg forteller at hun også samler opp fotomateriale fra livet rundt butikken og produktene.

- Til og med om vi som jobber hos Bogart bare sitter og spiser sammen et sted en kveld, kan dette bli fint materiale en dag det er litt lite content.

Slik får du suksess i sosiale medier

Lag strategier

Solberg råder også til å legge opp en plan for spesielle anledninger og hvordan disse bør dekkes i sosiale medier.

- Det kan være greit å ha en slags strategi for sosiale medier. Eksempelvis at man kjenner til og husker på når de viktigste dagene er, eksempelvis Valentinsdagen, og at man passer på å ha et event da. Sosiale medier handler om å vise det som skjer nå, sier hun.


Selg butikkens livsstil

Solberg forklarer at Bogart har en rekke verdier som de videreformidler til sine ansatte og gjennom sosiale medier til kunden, og dermed selger ikke bare rene produkter, men en hel opplevelse.

- Vi har ledermøte hver tirsdag. Her blir vi minnet på hva vi står for, altså bedriftens verdier. Slik får vi hva som er Bogart ordentlig under huden og kan også vise dette utad. Dette tar jeg med meg inn i min jobb - sosiale medier.

Med et svært personlige forhold til kundene, og jordnær tilnærming til de som kommer innom, er Solberg klar på at Bogart ikke driver med luksusservice.

- Det er veldig gode verdier i firmaet jeg jobber i. Det er viktig for oss å fremstå som troverdig og ekte, og vi har hatt veldig suksess med livsstilsbildene våre. Vi ønsker å vise usminkede folk - det er historien vi selger. Vi syr jo bare inn livsstilen vår i det vi gjør, og tar det ut i sosiale medier.


Bruk Snapchat for interaksjon

Instagram er en selvskreven sosiale medier- kanal for samtlige motebutikker som ønsker å være synlige, men Snapchat er i ferd med å basere seg som en fullverdig konkurrent til den populære bildedelingstjenesten.

- Vi ser at mange har fokus på produkt- bilder, og det er bra. Det vi i Bogart gjør, er imidlertid også å filme og forsøke å fange opp litt av stemningen i butikken.

Bogart Tønsberg

David Si Said Norberg, MAMB

Bogart Tønsberg

Bogart Tønsberg

Bogart Tønsberg

Bogart Tønsberg

Bogart Tønsberg

Bogart Tønsberg

Bogart Tønsberg

Bogart Tønsberg

  • Relaterte profiler