Logg på din Motei-konto

15 måter å engasjere på Instagram

Når du oppretter en Instagram strategi for merkevaren din, la engasjement lede veien. Vurdere disse tips for kuratering av innhold, engasjement med din målgruppe og bygging av en aktiv og en autentisk følgerskare.

1. Vær konsekvent

Legg opp nytt innhold regelmessig for å holde din merkevare fersk i minnet for seerne. Undersøkelser viser at de fleste merkevarer vanligvis poster 2,3 ganger
per dag, mens noen større merkevarer poster opp til 7,24 ganger om dagen.


2. Optimaliser din profil

Driv trafikk til din blogg eller nettside med en link i din bio, og inkludere "link i profil" i hvert innlegg bildetekst eller som en tilpasset geografisk plassering. Hvis du planlegger å kuratere innhold merket med en bestemt hashtag, inkludere hashtagen i profilen din for å øke bevisstheten blant nye følgere. 


3. Start en samtale

Gjennom analyser og sosial lytting, kan du lære mye om dine følgeres interesser og hva slags innhold de interesser seg i. Bruk en kombinasjon av bilder, videoer og utvide bildetekster til å fortelle en historie som inviterer til diskusjon og sørg for å moderere kommentarene.


4. Få mest ut av bildetekster

Det visuelle kan være stjernen i showet, men bildetekster spiller en støttende rolle. Både hashtags og @omtaler i bildetekster har vist seg å øke engasjementet.


5. Svar på kommentarer og @omtaler

Svare på Instagrammere som spør eller gir en hyggelig tilbakemelding - bare husk å tagge dem slik at de får et varsel. Overvåk varslene lær når andre brukere @omtaler deg i deres bildetekster og kommentarer. Se til å dele din takknemlighet med en like eller en kommentar.


6. Vis kunde forståelse

Uttrykk din takknemlighet ved å engasjere med bildene dine kunder deler. Du kan selv presentere dem på ditt nettsted. Du kan også overraske og glede dine kunder ved å slå Instagram milepæler inn i en feiring. For eksempel, hvis du når 10.000 følgere - gi en gave som en måte å si takk.


7. Vis frem aktuelle tilbud

En annen måte å vise takknemlighet for dine følgere er å dele Instagram tilbud, konkurranser og rabattkoder gjennom plattformen. Mens kryssmarkedsføring kan fungere godt for noe av innholdet - å gi plattformspesifikke kampanjer gir folk en grunn til å få kontakt med merkevaren din på Instagram i tillegg til andre sosiale nettverk.


8. Skap å overvåke hashtags

Hashtags organiserer og sporer bilder relatert til merkevaren din. Bruk hashtags til å overvåke kampanjer og gi fansen en måte å delta i samtalen. Bruk hashtags regelmessig i dine bildetekster samt i svar på kommentarer.



Motei har vært online på Instagram i 20 måneder og engasjerer daglig 13.000 følgere. Motei legger vekt ved en tilstedeværelse som skal engasjere norske forbrukere i den norske moteindustrien.

Vi ser en stark bevegelse fra våre følgere til å også engasjeres tilbake til nettstedet (Motei.no) for å lokalisere forhandlare som fører merkevarer som Motei promoterer gjennom Instagram.



9. Bruk og engasjere med populære relaterte hashtags

Søk etter hashtags med ord og uttrykk som er relevante for ditt innhold. Deretter undersøk bildetekster for å se hvilke ytterligere hashtags som er populære. Begynn å bruke disse hashtags i dine egne bildetekster, og sørg for å inkludere overvåking og engasjement for viktige hashtags i din Instagram markedsføringsstrategi.


10. Kuratere innhold fra dine fans

Overvåk bransje hashtags samt dine @omtaler for å finne fans til å engasjere med din merkevare. Oppmuntre dem til å dele av regramme sine bilder med en spesiell shoutout. Bare sørg for å få tillatelse og navngi dem da du poster deres innhold.


11. Hoste en konkurranse eller kampanje

Kom i kontakt med nye følgere ved hosting av en konkurranse eller kampanje. Inviter folk til å legge igjen en kommentar der de tagger en venn - en praksis som kan hjelpe din merkevare å komme i kontakt med nye mennesker i dine følgeres nettverk. 


12. Følg relaterte kontoer og kom i kontakt med influencers

Instagrams "Utforsk" funksjon (tilgjengelig via forstørrelsesglasset) foreslår kontoer for deg å følge og innhold du kan finne interessant. Bruk dette verktøyet for å finne likesinnede, deretter opprett en forbindelse ved å engasjere deg i deres innlegg.


13. Overvåk tags med lokalisering

Når din organisasjon er på et arrangement, legg til bildene dine på kartet og overvåk hvem som ellers deltar på dette arrangemanget. Spesielt ved større hendelser er overvåking av stedet en flott måte å identifisere kontoer med samme interesser.


14. Kryssmarkedsfør Instagram innhold

La dine kunder og følgere føle at merkevaren er aktiv på Instagram ved å kryss-fremme innholdet. Instagram lar deg dele bildene dine til flere plattformer, ikke nøl med å fremme din konto på nettstedet ditt, blogg og andre steder også.


15. Vurdere og rette deg

For å øke engasjementet, vurdere fortløpende din innsats ved å finne ut hva som fungerer: hva slags innlegg har høyest engasjement, hvilke hashtags gir mest respons og hvilken innvirkning bygger dine relasjoner på Instagram til din merkevares tilstedeværelse.




 Vil du ha flere tips? Kontakt oss  så vil vi gi dig flere tips som kan være nyttige. Lykke til med din Instagram strategi!


Motei på Instagram

Følg @motei for å se hvordan vi engasjerer norske følgere i mote hver dag.