Logg på din Motei-konto

Digitalisering og opplevelser

Som forbrukere ønsker vi at verden rundt oss skal by på gode opplevelser. Mobilen gir mange muligheter til å skape spennende opplevelser knyttet til handel og merkevarer.

Fremtidens handel er preget av to megatrender - digitalisering og opplevelser. Disse to er ikke separate trender eller alternative strategier. Tvert i mot, digitalisering muliggjør opplevelsen.

Fremtidens handel er overalt, den er opplevelsesrik og omskiftelig, den er sosial og den gjør kunden enda mektigere enn hun allerede er. Dette utfordrer dagens etablerte sannhet om at skala og stordrift er veien til lønnsomhet. De mest etablerte handelsaktørene har gradvis startet på læringskurven mot et systemskifte – nemlig hvordan å gi kunden det den faktisk vil ha, men samtidig beholde skalafordelene og kostnadsnivået.

Kanal- samspill

Kanal- samspill

I møtet med det nye systemskiftet er det ikke netthandel som er den fremste muligheten for norsk handelsnæring, det er kanal- samspill.

Internasjonale studier viser at dette potensialet er stort, for eksempel når det gjelder klær. Kunden som samspiller via kanaler kjøper i gjennomsnitt for dobbelt så mye i løpet av et år, som kleskunden som bare kjøper i butikk. Butikker som lager sin egen mobilapp for samspill i butikken, får også gevinster. Kunder som bruker butikkens mobilapp omsetter i gjennomsnitt for 25 prosent mer enn dem som ikke gjør det. Likevel viser undersøkelser at færre enn én av tre handelsaktører har kanal- samspills funksjonalitet i sine butikker. 

Digitale kanaler forstyrrer handelen også inne i selve butikken. Marerittscenariet er kunden som etter iherdig innsats fra selger, henter mobilen frem for å se om det finnes et bedre tilbud i en nettbutikk. 39 prosent av dem som forlater butikken uten å handle, gjør det på grunn av påvirkning fra mobilen.


Les også: Den digitale opplevelsen er din viktigste ressurs