Barn kan mote de også
Mote forandrer seg raskere enn de fleste av oss kan snu oss rundt, men er det noen som får med seg endringer i motebildet, trender og hva som er populært eller ikke, så er det barn og unge. For en forelder eller foresatt så kan det hele være forvirrende og fortvilende, men ved usikkerhet er det som regel enklest å spørre den unge og lovende. De har som regel full kontroll på aktuelle ins and outs.
Barn med motesans
Det skal forestille voksne mennesker, de vi ser sprade ned catwalken i Milano, London eller New York. Og det skal være voksne mennesker de klærne de viser fram skal henvende seg til. Men de som ofte plukker opp et nytt trendbilde er de yngste voksne, og de vet veldig godt hva de vil ha. Det som for noen kan framstå som en jungel av moteuttrykk, farger og fasonger, er et mekka av positive sanseinntrykk, inspirasjon og lutter glede for andre. Steder som kidsbrandstore.no skiller seg ut med ny og frisk mote rettet mot unge motebevisste, og kan også fungere som en god guide for de som ikke har alle uttrykkene i orden.
Det er mange som roper et varsku over motepresset som til dels rettes mot den oppvoksende garde, men med litt oversikt i jungelen, bør det absolutt ikke koste skjorta, so to speak. Med pris- og motebevisste sider så blir ikke det å handle mote nødvendigvis en belastning for månedsbudsjettet. Det kan være veldig greit, da barn og unge kan være ganske brutale og nådeløse med utdaterte eller umoderne innslag i hverdagen.
Tempoet på endringene i trendbildet har gjort det stadig vanskeligere å holde følge, men en positiv trend har virkelig begynt å gjøre seg gjeldende, og det er gjenbruk. Bevisstheten rundt gjenbruk av alt fra plast, metall, elektronikk og, ikke minst, klær har vokst seg tydelig de siste årene. For en forelder med flere barn, og kanskje litt håndlag og kontroll på en symaskin, kan denne trenden være redningen. Det har faktisk blitt status å gjenbruke klær, og med tanke på lommebok og miljø er det utelukkende positivt.
Fra overforbruk til gjenbruk
Bruk og kast har alt for lenge preget de aller fleste bransjer gjennom tidene, men ting er i ferd med å endre seg. For klesindustrien og motebransjen betyr det mer fokus på bærekraft og gjenbruk av materialer. De aller fleste kjeder og nettbutikker med et ønske om å hevde seg har kastet seg på en trend som i aller høyeste grad kommer til å prege bransjen i uoverskuelig framtid.
De store motehusene kan ikke ignorere forbrukernes ønsker, og med kravene som stilles nå vil bærekraft og gjenbruk prege trendbildet i enda større grad i tiden som kommer. For barn er miljø og klima viktig, selv om det store bildet ikke alltid er forståelig, men om det er miljøvennlige klær barna vil ha, så får de voksne høre og følge opp. Sånn er det bare når barna bestemmer seg, for de har mye å si når alt kommer til alt.